Under de senaste veckornas debatt om konstmusik i Aftonbladet har vi från nätverket
Konstmusiksystrar känt ett utanförskap i artiklarna och anser att debatten – likaväl som
musiklivet – är segregerad, hierarkisk och, som det framstår nu, utan någon uppriktig önskan
om att arbeta tillsammans för ett friare och mer nytänkande klimat.
Det anklagas, fasta ståndpunkter markeras och oviljan att erkänna sina brister och
oförmågan att förstå vad som är fel är påtaglig. Delvis på grund av fixeringen vid tradition – för vad är tradition, och vilka är det som egentligen tillhör den? Men också på grund av
meningsskiljaktigheter när det kommer till vad begreppet ”konstmusik” innebär i dag. Vems
historia är det vi så krampaktigt håller oss kvar vid? Bach, Beethoven, patriarken, mannens
historia? Det finns en fixering vid att tradition är någonting att eftersträva, men är det inte
minst lika eftersträvansvärt att sukta efter nyfikenhet, nya upplevelser och möten inom
musik?
I en tidigare debattartikel i Aftonbladet hävdar Sveriges tre främsta orkestrar sin “(...)
konstnärliga frihet att slutgiltigt besluta vilken musik våra orkestrar ska framföra.”
Vi skulle önska att ni kunde ta det ansvar som er maktposition innebär, nämligen ansvaret
att inkludera. Den konstnärliga frihet ni deklarerar kan beskrivas som följande: gärna manlig
tonsättare, konserten ramas helst in med artonhundratalskomponister, helst inga
elektroniska inslag, inga extrema sceniska förnyelser, samt egentligen ingenting alls som
äventyrar era och publikens romantiska ideal alltför mycket. Var är det nyskapande
utrymmet och er starka vilja till att utvecklas?
Vi är en mängd musiker, konstnärer och kompositörer som skulle vilja göra ljudinstallationer i
konserthusens vackert utsmyckade entréhallar, dronekonserter i deras enorma konsertsalar,
orgelkonserter på deras påkostade orglar. Vi som publik skulle älska att gå på nyskapande
konserter som utnyttjar lokalerna till fullo. Det stora felet som de flesta konserthusen gör är
att de tror att det inte finns någon publik för ny musik. Hur fel kan en ha! Dagens konstmusik
består av elektroakustisk musik, ljudkonst, performancekonst, intermedia,
instrumentalmusik, grafiska partitur, drone, noise, spektralmusik, nykonceptualism,
nyromantisk musik, fritonal musik, körmusik, minimalism och så mycket mer.
Om konserthus
och arrangörer ansträngde sig för att göra nutida konstmusikkonserter mer tillgängliga och
synliga för en bredare publik så skulle det rymmas en härlig blandning musikentusiaster i
lokalerna. Det är dessa institutioner som har tillgång till ekonomiska resurser, hundratals
musiker, stora utrymmen och därigenom styr en enorm del av hur konstmusiklivet ser ut. Så
sluta visa hänsyn till dirigenterna, sluta visa hänsyn till Beethoven, Brahms och Mozart och
öppna era ögon och hjärtan för en bredare och större repertoar!
Den stora konstmusikvärlden erbjuder ingen egentlig plats för unga kompositörer. Vi är trötta
på att befinna oss i en miljö där utrymmet för den yngre generationen är snäv, svår och inte
särskilt välkomnande. Musikhögskolorna samarbetar ibland med mer etablerade ensembler
och orkestrar för att unga och erfarna ska mötas, men det möts ofta av stor olust från
ensemblen. De vill spela ”riktig musik” med bra melodier. De anser att de gör illa
instrumenten och ”låter fult”, så där sitter vi med våra genomarbetade partitur och ska vara
tacksamma över att de tar sig tid för oss.
Attityden borde ändras redan på
musikhögskolorna. Som läget är just nu, och har varit under väldigt lång tid, övar
musikerstudenterna på de klassiska stora verken och blir experter på just Beethoven,
Brahms och Mozart. De blir översköljda av traditionen och har inte tid över till den nya
musiken. Majoriteten av de svenska musikhögskolestudenterna vet inte ens om att det har
funnits kvinnliga tonsättare i den klassiska musikhistorien, lärarna talar inte om detta – det är
ett så kallat tabu.
När kravet ibland kommer på en musikerstudent att den måste spela minst
ett verk av en kvinnlig tonsättare på skolans julkonsert (så att musikhögskolan kan framstå
som medveten och jämställd) hamnar studenten i en otroligt jobbig situation. Den måste då
först och främst veta vart den ska leta efter de kvinnliga tonsättarna (på skolbiblioteken är
dessa partitur sällsynta) och sedan ägna extra övningstid för att lära sig något som inte ingår
i utbildningens repertoar. Vilket klimat bäddar detta för när dagens studenter kliver in i
orkestrarna och konserthusen?
Invig de unga musikerna i den nutida konstmusiken och både repertoaren och attityden
kommer se annorlunda ut. Nytänkande inom den klassiska musikvärlden ska vi vara
tacksamma för. Ett verk som väldigt många känner till i dag är Stravinskys ”Våroffer” med
den sångbara fagottslingan som inledning. En slinga som på sin tid var fullkomligt ospelbar
då fagottens tekniska möjligheter var begränsade. Men tack vare nytänkande och nyfikenhet
till instrumentet kom den att utvecklas till en av fagottens främsta melodier.
Vad som även bidrar till konflikt är det märkliga att vi som unga kompositörer blir uppmanade
att tänka nytt och vara fria i vårt konstnärskap medan vi i mötet med musiker och
musikerstudenter erfar en skepticism och ett ifrågasättande av materialet då det inte är
igenkännbart med den repertoar och de tekniker de lär sig att spela. Hur kommer det sig att
vi utmanas på så olika sätt av vår omgivning, våra lärare och av institutionerna?Att
förväntningarna på kompositören och musikerns kunskap, erfarenhet samt förmåga att
anpassa sig till och lära sig nytt material är så olika?
Låt de unga musikerna bli experter på
nutida konstmusik så kommer även publiken bli det. Konserthusen och arrangörerna måste
börja lita på att publiken är en nyfiken och intresserad medskapare av det musikaliska
rummet. Vi har en önskan om att det rummet ska vidgas vad gäller nytänkande med tillit till
varandra för en strävan mot ett friare musikaliskt klimat.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST