Företaget Takara sålde den populära dockan "Dakko-Chan" som ändrade färg efter kritik under 80-talet.

#bildskolan 18: Stereotypa bilder i Japan

2014-01-19 | Joanna Rubin Dranger padlock

KULTUR

I veckans bildskola är stereotyper och kommersiell spridning av stereotypa produkter i Japan i fokus.

RELATERADE ARTIKLAR:

#bildskolan 1: Icke-stereotypa bilder

#bildskolan 2: Vad är en golliwog?

#bildskolan 3: Stereotyper i våra vanligaste serier

#bildskolan 4: Den repetetiva mallen

#bildskolan 5: ”The Mammy”

#bildskolan 6: Arvet från rasbiologin

#bildskolan 7: Vad är en stereotyp?

#bildskolan 8: Robertsons golliwog

#bildskolan 9: Picaninnyn

#bildskolan 10: Icke-stereotypa bilder i barnkulturen

#bildskolan 11: Stereotyper i samtida medier

#bildskolan 12: Zwarte Piet

#bildskolan 13: Minstrelshower

#bildskolan 14: Förlegade bilder och idéer i barnkulturen

#bildskolan 14: Förlegade bilder och idéer i barnkulturen

#bildskolan 15: Förlegade bilder och idéer i tecknade serier

#bildskolan 16: Tio små...

#bildskolan 17: ”Little Black Sambo”

De senaste 20 åren har antalet utländska medborgare mer än fördubblats i Japan. Under de senaste 3 decennierna har Japan också upplevt återkommande debatter om rasistiska bilder och idéer, bland annat stereotypa bilder av svarta. 1989 drog Sanrio Co, som tillverkar Hello Kitty (och mängder av andra kommersiellt framgångsrika leksaker och produkter), tillbaka försäljningen av sin "Little Black Sambo"-docka och andra produkter som reproducerade black-facefigurer. En black-face docka Sanrio Co sålde under samma period hette Bibinba och Sanrio Co sålde denna och Sambo-dockan för ca 11 miljoner dollar under bara ett år.

Företagets talesperson sa bland annat såhär efter kritik från USA mot försäljningen:

" …Vi designade dem för att vara "kawaii" (söta). "Vi ångrar djupt att vi saknade att ha USA:s minoriteter i åtanke."


Ufumufu.

Little Black Sambo utgiven senast 2005 i Japan.

Andra kritiserade exempel är nypubliceringen av 20-tals barnboken "Lilla Svarte Sambo" 2005 och den kommersiella kringförsäljningen av dockor, koppar, nyckelringar, accessoarer och logotyper med black-faceikonografi.


Samtida dockor, naglar, väskor, suddgummi och andra ”Lille Svarte Sambo”-inspirerade produkter.


Dragon Ball Z karaktären "Mr Popo" och Pokémonkaraktären ”Jynx".


Exempel på Google-bildsökning på "Mr Popo".


År 2000 blev Pokémonkaraktären "Jynx" kritiserad av framförallt amerikansk media och gavs efter detta ny färgsättning. Ytterligare ett exempel på grovt stereotypa bilder av svarta i Japan är de broschyrer som gjordes av Tokyos polisdepartment år 2006 med syfte att informera Japanska medborgare om vad man bör och inte bör göra vid en jordbävning. (Enligt uppgift är broschyrerna nu omritade.)


Ur japansk informationsbroschyr från 2006 om hur man bör agera vid en jordbävning.

FN:s rapportör i frågor om rasism och främlingsfientlighet skrev 2005 en rapport och uttryckte sin oro över rasismen i Japan och den Japanska regeringens bristande erkännande av rasism. 2010 underströk FN särskilt det positiva i att Japan 2007 hade erkänt minoriteten "Ainu" som ursprungsbefolkning, men noterade samtidigt att Japan fortfarande saknade lagstiftning mot "hets mot folkgrupp".


Samtida blackface-produktioner i Japan.


Protester mot rasistiska uttryck i Japan har varit sällsynta men blir allt vanligare.

Huvudkällor:

The Japan Times (2010)

#.UqtXzyTbdBk BBC (2005)

The Guardian (2005)

Digital Journal (2001)

Black Tokyo (2009)

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: