Robetsons Golliwog spreds på produkter under 91 år. Här en affisch från London.

#bildskolan 8: Robertsons golliwog

2013-10-18 | Joanna Rubin Dranger padlock

KULTUR

I veckans bildskolan tittar vi närmare på omfattningen av marmeladproducenten Robertsons kommersiella spridning av Golliwogen under närmare ett sekel.

RELATERADE ARTIKLAR:

#bildskolan 1: Icke-stereotypa bilder

#bildskolan 2: Vad är en golliwog?

#bildskolan 3: Stereotyper i våra vanligaste serier

#bildskolan 4: Den repetetiva mallen

#bildskolan 5: ”The Mammy”

#bildskolan 6: Arvet från rasbiologin

#bildskolan 7: Vad är en stereotyp?

Företaget Robertson´s, producenter av marmelad och sylt, använde en Golliwog på sina produkter och i form av etiketter, annonser, smycken, pennor, spelkort, förkläden, broscher, på porslin med mera under 91 år.

Robertsons Golliwog pensionerades officiellt 2001 och då hade man spridit mer än 20 miljoner "Gollies" över världen.

Omfattningen av spridningen framgår vid en sökning via den här länken.


På nätet finns tusentals bilder av olika kommersiella produkter som spridit Robertsons golliwog.

Källa: Jim Crow Museum, Ferris State University

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: